18.7 C
تهران
29 شهریور 1403
تولید صادرات صنعت کشاورزی معدن ویژه

اختصاصی اکسپورتنا/جزئیات سبدهای پروژه‌ای توسعه صادرات وزارت صمت/تقویت کانال های مالی و بانکی در دستور کار

جزئیات شیوه رفع تعهد ارزی صادرات در سال 1400

وزارت صمت ظرف سه ماه گذشته پروژه هایی همچون گسترش مبادلات اقتصادی با کشورهای روسیه، سوریه، پاکستان، افغانستان، عراق، هند و چین را تدارک دیده و قرار است بر مبنای آنها، تعاملات تجاری ایران با کشورهای همسایه را در کنار تقویت کانال های مالی و بانکی گسترش دهد.

به گزارش خبرنگار اکسپورتنا، وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتشار گزارش عملکرد سه ماهه خود فهرست سبد پروژه های بین المللی و توسعه صادرات این وزارتخان را هم اعلام کرده که بر مبنای آن، «گسترش مبادلات اقتصادی با روسیه»، « گسترش مبادلات اقتصادی با عراق»، «گسترش مبادلات اقتصادی با سوریه»، « گسترش مبادلات اقتصادی با پاکستان»، « گسترش مبادلات اقتصادی با هند»، « گسترش مبادلات اقتصادی با چین» و «گسترش مبادلات اقتصادی با افغانستان» از جمله این پروژه‌ها است.

بر اساس اعلام این وزارتخانه، این پروژه‌ها طی مهرماه و آبان ماه امسال آغاز شده و هر یک تاکنون 5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

بر این اساس پروژه گسترش مبادله با روسیه که از مهرماه امسال آغاز شده، قرار است در اسفندماه 1401 به نتیجه برسد؛ ضمن اینکه گسترش مبادلات تجاری با دو کشور عراق، سوریه و پاکستان و افغانستان نیز تا شهریورماه 1402 به ثمر خواهند نشست.

در این میان پروژه های گسترش مبادلات تجاری با چین و هند نیز که از آبان ماه امسال آغاز شده‌اند تا اسفندماه سال آینده نهایی خواهند شد.

در کنار این، پروژه ارتقای کارکردهای بیمه در مبادلات بین المللی، ارتقای توانمندی صادرکنندگان و تقویت کارکردهای صادراتی مناطق آزاد نیز تعریف شده که دو  پروژه اول تا اسفندماه سال آینده و پروژه سوم تا شهریورماه سال آینده نهایی خواهند شد.

ایجاد مراکز خدمات حقوقی تجارت خارجی، گسترش و احیای موافقت نامه های تجاری، تقویت کانال های مالی و بانکی، گسترش ظرفیتهای آماد بین المللی، گسترش صادرات خدمات فنی و مهندسی و نیز بازنگری و تکمیل قواعد گسترش مبادلات خارجی نیز از جمله دیگر پروژه‌های تعریف شده ظرف سه ماه گذشته از سوی وزارت صمت در حوزه صادرات هستند.

نوشته های مرتبط

ظرفیت ۲ میلیارد دلاری صادرات شیرینی و شکلات ایران

سعید

رشد اقتصادی در بهار ۴.۲ درصد شد

سعید

مطالبات 900 میلیون یورویی شرکت‌های ایرانی از دولت عراق تعیین تکلیف می‌شود

سعید

ارسال دیدگاه