رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه علیرغم اینکه در حوزه صادرات محصولاتی همچون پسته و زعفران با افزایش وزنی صادرات مواجه هستیم، اما ارزش پایه صادراتی این کالاها به شدت نسبت به سال 95 افت کرده است؛ یعنی کالای بیشتری صادر میکنیم؛ اما ارز کمتری به دست میآوریم.
اکسپورتنا: کاوه زرگران، در جلسه کمیسیون کشاورزی، آب وصنایع غذایی با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی در هفت ماهه ابتدای سال 1400 گفت: بر اساس آمارهای رسمی گمرک، ایران توانسته در هفت ماهه ابتدای سال جاری، چهار میلیون و 640 هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی، شیلاتی و غذایی به سایر کشورها صادر کند.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران افزود: در این میان 6 درصد وزن صادرات کشور مرتبط با محصولات کشاورزی و غذایی بوده که به لحاظ ارزشی 10.3 درصد از ارزش صادرات غیرنفتی ایران را به خود اختصاص داده است.
وی تصریح کرد: مقایسه میزان صادرات در 7 ماهه ابتدای سال جاری با مدت مشابه سال قبل حکایت از آن دارد که سال 99 سهم صادرات محصولات کشاورزی و غذایی از کل صادرات کشور، 17 درصد بوده که بر این اساس میزان صادرات سال جاری حکایت از کاهش حدود 7 درصدی دارد؛ در حالیکه گرانی مواد غذایی در بازارهای جهانی فرصت مناسبی برای ایران در توسعه صادرات غیرنفتی بخش کشاورزی و صنایع غذایی بود که متاسفانه از دست رفته است.
زرگران با بیان اینکه آمارهای رسمی گمرک ایران حکایت از صادرات 554 میلیون دلار انواع خشکبار، 280 میلیون دلار انواع سبزی، 260 میلیون دلار انواع نان، شیرینی و شکلات، 218 میلیون دلار لبنیات، 206 میلیون دلار گوجه فرنگی، 204 میلیون دلار انواع میوه و 175 میلیون دلار هندوانه بوده است، گفت: همچنین 117 میلیون دلار انواع خرما، 114 میلیون دلار انواع انگور تازه و خشک، 105 میلیون دلار سیب، 102 میلیون دلار محصولات شیلاتی، 80 میلیون دلار انواع آبمیوه و مغز میوه ها، 62 میلیون دلار فرآورده های غذایی،60میلیون دلار زعفران، 59میلیون دلار سیب زمینی، 46میلیون دلار رب گوجه فرنگی، 31میلیون دلار مرکبات، 28میلیون دلار خربزه،15میلیون دلار ادویه، 14میلیون دلار چای و هشت میلیون دلار انواع مربا و ژله از مهمترین کالاهای صادراتی محصولات دسته کشاورزی، دامی و شیلاتی در هفت ماه اخیر بوده اند.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ارزش صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی از 5.7 میلیارد دلار در سال 95 به 6.2 میلیارد دلار در سال 99 رسیده، گفت: در یک دوره پنج ساله میزان صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی از 5 میلیون و 836 هزار تن به 8 میلیون و 835 هزار تن رسیده که رشد 51 درصدی داشته است.
وی افزود: تراز تجاری محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در این دوره به لحاظ ارزشی از منفی 2.9 میلیارد دلار در سال 95 به 4.7 میلیارد دلار در سال 99 رسیده است؛ ضمن اینکه متوسط قیمت پایه صادراتی محصولات این گروه نیز از 98 سنت در سال 95 به 70 سنت در سال 99 کاهش یافته است؛ این در حالی است که ارزش واردات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی از 8.6 میلیارد دلار در سال 95 به حدود 10.9 میلیارد دلار در سال 99 رسیده است.
زرگران ادامه داد: از 6.2 میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی حدود 2.2 میلیارد دلار مربوط به خشکبار و زعفران بوده است؛ ضمن اینکه ارزش صادرات غیرنفتی در سال 99 معادل 34 میلیارد و 998 میلیون دلار بوده که سهم این گروه، بیش از 6 درصد بوده است.
وی افزود: پسته، خرما، کشمش و زعفران به ترتیب در رتبه های اول، سوم، چهارم و پنجم محصولات ارزآور کشاورزی و غذایی در سال 99 بوده اند.
زرگران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی آمارهای نگرانکننده در خصوص ارزش صادراتی پسته، زعفران و خرمای ایرانی در بازارهای جهانی خاطرنشان کرد: ایران در سال 95 حدود 135 هزار تن پسته صادر کرده که ارزش آن یک میلیارد و 274 میلیون دلار بوده است، اما این رقم در سال 99 اگرچه به 203 هزار تن رسیده، اما ارزش آن یک میلیارد و 372 میلیون دلار بوده که نشان میدهد، علیرغم رشد 47 درصدی وزنی پسته صادراتی، به لحاظ ارزشی صادرات تنها 7 درصد رشده کرده است؛ پس قیمت پایه صادراتی ما به شدت کاهشی بوده است.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران خاطرنشان کرد: در سال 95 میزان صادرات خرمای ایران 205 هزار تن به ارش 208 میلیون دلار بوده که در سال 99 به 95 هزار تن رسیده است.
وی به کاهش ارزش پایه صادراتی زعفران ایرانی اشاره کرد و گفت: در سال 95 میزان صادرات زعفران ایرانی 152 تن به ارزش 208 میلیون دلار بوده که در سال 99 این رقم به 325 هزار تن رسیده؛ اما ارزش آن 191 میلیون دلار بوده است؛ بنابراین علیرغن اینکه وزن صادرات زعفران ایران بیشتر شده؛ اما به لحاظ ارزشی با کاهش 8 درصدی مواجه گردیده است که این نشان میدهد کاهش قیمت پایه صادراتی زعفران ایرانی در بازارهای جهانی، ناشی از سیاستگذاریهای غلطی است که در زنجیره تولید و صادرات زعفران صورت گرفته است.