22 مرداد 1401
تولید صنعت ویژه

گفت‌و‌گوی مستقیم با حاکمیت برای رفع مخاطرات اقتصادی

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر ضرورت گفت‌و‌گوی مستقیم با حاکمیت برای رفع مخاطرات اقتصادی، گفت: سیاست‌گذاران در حالی که منافع ملی ارجح قرار می‌دهند، شرایط حاکم بر اقتصاد و بازیگران این عرصه را نیز مدنظر داشته باشند.

اکسپورتنا: بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران در جمع مدیران شرکت‌های خودروسازی کشور، در سخنانی بر تلاش همه‌جانبه صنعتگران و کارآفرینان از جمله صنعت خودرو، برای حذف مداخلات دولت و حاکمیت در اقتصاد که به گفته وی، اسباب فساد و رانت را در کشور فراهم می‌کند، تاکید کرد و از سوی دیگر، هم‌صدایی خودروسازان با دیگر بخش‌های اقتصادی، برای آزادسازی واردات خودرو را گامی تاثیرگذار در ارتقای کیفی صنعت دیرپای خودرو در ایران دانست.

بهمن عشقی، با اشاره به اینکه کشور از ناترازی تکنولوژیک و تکنولوژی ناکارآمد، رنج می‌برد و ریشه بروز مصائب اقتصادی را عدم توجه و رفع این نقصان دانست، گفت: در دنیای امروز، بسیاری از کشورها برای عبور از بحران‌ها و مقابله با برخی سیاست‌های تحمیلی از سوی قدرت‌های جهانی و برای حفظ منافع خود در دوران گذار از پیامدهای سخت‌گیرانه اقتصادی، روش‌ها و رویکردهای عقلانی به کار می‌گیرند که بعضا با سیاست‌های پیشین آن کشورها نیز در تضاد است.

وی افزود: در ایران نیز، انتظار این است که سیاست‌گذاران در حالی که منافع ملی ارجح قرار می‌دهند، شرایط حاکم بر اقتصاد و بازیگران این عرصه را نیز مدنظر داشته باشند و با اتخاذ تصمیماتی که مناسب و معقول در وضعیت موجود نیست، صنایع را در تنگنا قرار ندهند.

دبیرکل اتاق تهران با بیان اینکه، تراز صنعت خودرو در ایران، از آنچه که بخش صنعت ملی کشور در آن به سر می‌برد، پایین‌تر نیست و به‌رغم تمام مشکلات و موانعی که از محل تحریم‌های خارجی و تصمیمات نادرست داخلی با آن دست به گریبان است، تولید در این صنعت ادامه دارد، گفت: صنعت خودروسازی کشور، از قطعه‌سازان تا کارخانه‌هایی که خطوط تولید خودرو در آن فعال است، از جمله بخش‌هایی است که باید به دفاع و حمایت از آن پرداخت و به همان میزان که سازمان ملی استاندارد نیز، نهادی اثرگذار در کشور است و حمایت از این سازمان نیز واجب است، اما باید با تعامل و حرکت در مسیر گفت‌و‌گوهای نتیجه‌محور و با هدف کاهش لطمات و آسیب‌های بیشتر به صنعت، ایرادات و ابهامات موجود در نظام استانداردی خودرو در کشور را اصلاح کرد.

وی همچنین به همراهی خودروسازان با افکار عمومی در آزادسازی واردات خودرو و حمایت از فضای رقابتی و در کنار آن، حذف مداخلات غیر ضروری نهادهای دولتی در فرآیند تولید و نظام عرضه خودروسازان تاکید و مدیران ارشد صنعت خودرو را ترغیب به بیان دیدگاه‌های رقابتی و رانت‌گریز نزد افکار عمومی کرد.

عشقی در عین حال، بر تقویت تشکل‌های فعال در صنعت خودرو کشور تاکید کرد و یادآور شد که نهادهای خصوصی در این بخش، طی انسجام و هم‌فکری اثربخش، توان لابی‌گری خود را ارتقا دهند و با مراجعه به نهادهای تاثیرگذار حاکمیتی، اجازه ندهند برخی تصمیمات دستگاه‌های اجرایی که خلاف منافع ملی است، صنایع را با چالش بیشتر مواجه کنند.

وی در همین رابطه، بر اصلاح نظام تعاملی و گفت‌و‌گومحور بخش‌خصوصی با حاکمیت تاکید کرد و گفت: تشکل‌ها در بخش خصوصی با همراهی صنایع بزرگ که در تولید ناخالص ملی و اشتغال‌زایی کشور نقش پر رنگ دارند، برای گفت‌و‌گوی مستقیم با دستگاه‌های حاکمیتی و نظارتی به طور جدی وارد عمل شده و مخاطراتی که از محل تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های اشتباه، به تهدید جدی برای کشور بدل شده است را با مقامات ارشد کشور در میان بگذارند.

نوشته های مرتبط

دستور کودتای قانونی در اتاق

سعید

فردا؛ بررسی آخرین وضعیت تجارت خارجی در مجلس

سعید

جزئیات صادرات ایران به 20 کشور هدف صادراتی‌

سعید

ارسال دیدگاه